החשיבות של חלופות גמישות כמענה לצרכים משתנים, והמעבר לעבודה היברידית, מקבלים ביטוי יצירתי בתכנון ובעיצוב פנים של משרדים וחללי עבודה רב תכליתיים שעליהם חתומים האדריכל חגי נגר וצוות משרדו. "אני מאמין כי חשוב לצוות לחוות עולמות חדשים ולספוג תרבויות שונות, להיות פתוחים ולא רק ספונים ליד שולחנות העבודה", אומר האדריכל.

חגי נגר מאקו

מאת: לימור קלר

קוביית הזכוכית הסגורה ושולחן המנהלים המסורתי הוחלפו במשרדו של האדריכל חגי נגר בשולחן אישי בחלל הפתוח שבקומה ה–32 במגדלי בסר בבני ברק. בשעות הבוקר עסוקים מעצבי הפנים של המשרד, המתמחה בתכנון ובעיצוב משרדים וסביבות עבודה, במלאכתם המדוקדקת. המטבח, שקירותיו צבועים בגוני טורקיז והוא משופע בגרפיקה של עלים גדולים לתחושת יער עד, הוא אבן שואבת לפעילות המתנהלת לאורך כל שעות היום. יש בו עמדת עבודה למי שמעוניין לעבוד עם כוס קפה, להסב לשולחן האוכל או לנהל פגישות מול מסך טלוויזיה ומצלמה. ממוקמים בו גם בוט אקוסטי ואפילו סל למשחק כדורסל, למי שרוצה לקחת הפוגה.אחרי ארוחת הצהריים המשרד רוחש, דעות ורעיונות מועלים וסיעור המוחות מתרחש באווירת בית קפה.

סביבת עבודה מושכת ובת קיימא

זהו לא תסריט השמור למשרדי היי-טק בלבד, כי אם צורת התנהלות מקובלת במשרדים בשנים האחרונות, שבהן המציאות השתנתה ואיתה עלו אתגרים חדשים גם בתכנון משרדים. מגפת הקורונה אילצה ארגונים להגדיר מחדש את צרכיה של סביבת העבודה. חלק מהחללים נדרשים לענות על הצורך הגובר בגמישות בשל עבודה היברידית, וסביבת העבודה היום צריכה להיות רב תכליתית, מושכת ובת קיימא, כדי לנהל אותה בדרך הרצויה תוך התחשבות בעובדים.
את העקרונות האלה, המוטמעים בפרויקטים בתכנונו של נגר, מדגימים גם חללים במשרדו: המרפסת מרוצפת חצץ ומייצרת אווירה של גינה במושב, וממנה מתנהלות לא פעם שיחות טלפון ופגישות 1:1. "מקום שלא תמיד מקבל דגש במגדלי משרדים, אך הוא בהחלט מפלט ראוי וחשוב לצוות שלנו", כדבריו. חדר הישיבות הראשי מצוי בחלל פתוח ומשדר שקיפות ושיתופיות. חדר פגישות משני מספק דיסקרטיות גבוהה יותר, ובכל אזור ממוקמים מצלמות לפגישות מקוונות, מקלדות, עכברים אלחוטיים וכלי עבודה מוכנים. צמחייה טבעית קבועה בכדים גדולים בין עמדות העבודה ובנישות הנחבאות ביניהן. אחת המעצבות במשרד שוהה בימים אלה באוסטרליה, אך ממשיכה את עבודתה ההיברידית במרחק של שעות טיסה מהמשרד הודות לטכנולוגיות מתקדמות שהוטמעו בו. "אני מאמין כי חשוב לצוות לחוות עולמות חדשים ולספוג תרבויות שונות, להיות פתוחים ולא רק ספונים ליד שולחנות העבודה", אומר נגר.

תכנון חלופות גמישות

נגר, בוגר לימודי אדריכלות באוניברסיטת תל אביב, פעיל בתחום זה שני עשורים, שבהם אף לימד אדריכלות באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל ועיצוב פנים במכון הטכנולוגי HIT. משרדו עוסק בתכנון אדריכלי, עיצוב פנים ופיקוח עליון של משרדים וסביבות עבודה. לעתים גם של מעבדות מתחומי הביו-טק והפוד-טק וכן בניהול פרויקטים ו"תכנון-ביצוע", הכולל את כל תהליכי התכנון, הניהול וביצוע הפרויקט.
מהחממה שחווה המשרד ביום-יום יוצא צוות המעצבים לתכנון הפרויקטים הרבים של לקוחותיו — חברות מובילות במשק מתחום הפיננסים, ההיי-טק, הנדל"ן ועוד, מהארץ ומחו"ל. אנשי הצוות תיכננו את משרדי פנגו החדשים במגדלי בסר סיטי, את משרדי פאפאיה-גלובל בבניין שלם בהרצליה פיתוח, את "דה קיטשן" — חממת הפוד-טק החדשה של קבוצת שטראוס ברחובות — את המשרדים והמעבדות של קונצרן IFF בצפון ורבים אחרים. הסטודיו נחשב בין המובילים והמוכרים בארץ, נגר מוזמן לכנסים והרצאות בוועידות עיצוב ואדריכלות ארציות, והלקוחות מגיעים אליהם בזכות איכות התכנון והשירות וההקפדה על פרטים קטנים כגדולים.
"תקופות מאתגרות מאלצות אותנו להסתכל קדימה ולתכנן חלופות גמישות שייתנו מענה לצרכים משתנים, והמעבר לעבודה היברידית מקבל ביטוי שונה במשרדים בהתאם להחלטה של הארגון והקודים שהם מגבשים עבורו", הוא טוען. "קיים מנעד אפשרויות, מהחלטה על עמדה קבועה לכל עובד כך שירגיש שייכות ושיש לו מקום שמחכה לו, יארגן לעצמו 'בית קטן' עם עציצים, תמונות משפחה וגאדג'טים אישיים, ועד עמדות 'חמות' שעומדות לרשות כולם ונועדו לחסוך בשטח נדל"ני ובהוצאות, ויהיו רלוונטיות גם שנים קדימה".
בניין המטה של פאפאיה-גלובל, לדוגמה, תוכנן עם בטון חשוף, תקרות גבוהות וגג עם נוף פנורמי, שסללו את הדרך לתהליך עיצוב מפתיע. הוא כולל חללי לייף-סטייל מגוונים, בית קפה עם לוק תעשייתי הנפתח לחצר המוקפת ירוק וכן אולם כושר ופילאטיס, אולם כנסים וחדר מוזיקה. הקפטריה בקומה העליונה משקיפה לים התיכון, ומעליה גג עם אזורי רביצה. באולמות רחבי ידיים ממוקמים עמדות עבודה, גלריות וחדרי שקט, ובקרבתם חדרי משחק והנאה לשעות הפנאי.
בתכנון משרדי פנגו הושקעה מחשבה רבה בעבודה עם יועצי אקוסטיקה ותאורה, כדי לספק פתרונות למספר רב של אנשים בחברה, שבה עובדים צעירים הזקוקים למרחבי עבודה פרטיים וציבוריים, פוריים וחווייתיים במיוחד. המשרד משדר דינמיות ונמרצות, ולקפטריה הססגונית נוספו סוכות עץ לתחושת טבע וים. סביבת העבודה העיקרית נתונה בחללי אופן-ספייס הנקטעים באמצעות חללים סגורים ואינטימיים יותר, המשמשים כחדרי ישיבות ופגישות.

הבסיס — תכנון לוגי של המרחב

נגר מדגיש כי עבודת התכנון היא "מלאכת מחשבת של אמנות ואומנות – art + craftmanship – של היגיון ולוגיקה תכנונית, בין אם הפרויקט הוא לחברת היי-טק או לחברה מסורתית יותר". שולחנות העבודה במשרדו מעידים על מלאכה סיזיפית ועיקשת המזקקת, מחדדת ומייעלת את הרעיונות העיצוביים שנשפכים לתוך הפרויקט. "אני מאמין שרעיונות עיצוביים ואדריכליים חייבים להתקיים, להתפתח ולהיבנות מתוך הבנה טכנית בלתי מתפשרת כדי להתממש בסופו של דבר בשטח. כמתכננים מוטלת עלינו החובה להפיק את המוצר הטוב ביותר, ואין כמו לחלום גבוה ולראות את הדברים מתגשמים".
בסיס העבודה הינו תכנון לוגי של המרחב. כאדריכל חשוב לו שהשיטוט במרחב יהיה מובן וקריא, שהחלוקה תהיה יעילה ולוגית. "זה השלב הראשון בתהליך שכולל שכבות רבות שיבואו לאחר מכן והבסיס חייב להיות איתן. לאחר מכן נשלב שכבות תכנון של אלמנטים עיצוביים, מבניים, אקוסטיים, תאורה, גרפיקה, מערכות מיזוג ותאורה, מערכות חירום ועוד. כולם צריכים לעבוד יחדיו בהרמוניה, כדי שהמבנה הרעיוני יחזיק את כל שכבות הבנייה", הוא מסביר.
בתכנון זה מושם דגש על הבנה טכנית מעולה ודיוק לפרטי פרטים. "אנו אוהבים ולא מפחדים מתרגום רעיונות עיצוביים לפרטי ביצוע מדויקים, מחדדים ומשייפים אותם. שעות רבות מושקעות בלימוד תהליכי בנייה, חומרי גמר וטכנולוגיות חדשות, ביקור במפעלים, חיפוש ומחקר". רעיונות עיצוביים נשפטים לא רק בפן העיצובי אלא גם באספקט הביצועי, ובמידה שהביצוע אינו יכול להיות מדויק במאת האחוזים יגנוז המשרד את הרעיון. לאורך כל שלבי התכנון ולאחר מכן בשלבי הביצוע אבני דרך לביקורת פנימית מוודאות שהתכנון יעיל ומקצועי. בסיום כל פרויקט מופקות תובנות מהתהליך, מחומרי העבודה ומהפתרונות שגובשו כדי למקסם, לחדד ולהשתפר.

הרווחה נפשית של העובדים

בנוסף להבנה טכנית גבוהה, המשלבת ירידה לפרטי ביצוע מדוקדקים, מקפיד המשרד לתכנן סביבות עבודה על פי פרמטר של סביבה בריאה ושמירה על ה-Well Being של העובד ושם דגש על מאפיינים של אקוסטיקה, תאורה, טבע וירוק. "כדי לייצר אקוסטיקה טובה התקרה במשרד שלנו משופעת בחומרי גמר אקוסטיים לבליעת רעשים, חדרים אטומים עם בידוד רעשים מספקים עבודה שקטה ומרוכזת. באופן-ספייס פרוס שטיח בעל סיבים סינתטיים, כדי שההליכה עליו תהיה שקטה ונעימה, ואיירובוט שקדן מבצע ניקיון לילי, כך שמי שמעוניין לחלוץ נעליים מדי פעם מוזמן לעשות כן".
חלל עבודה טוב ניזון מתאורה טבעית, טכנית ודקורטיבית. כשמתאפשר, קירות מסך צפוניים מחדירים אור ללא קרינת שמש ישירה, ולשעות העבודה זהו אור טבעי רך ללא סנוור. לתאורה המלאכותית, בין אם דקורטיבית ובין אם המיועדת לאווירה, מוגדרים גוני אור הנבחרים בקפידה ובטמפרטורה מדויקת. "אנו משקיעים מחשבה רבה בתאורה המתקבלת בחללים פתוחים מול תאורה נינוחה ועוטפת בחללים סגורים ומבחינים בין אור 'חם' לאור 'קר' וחושבים על הצורה שבה משפיעים גלי האור השונים על רווחת העובד ועל פעילות המוח".

כיצד בא לידי ביטוי הפן העיצובי בכל פרויקט?

"העיצוב נתפר מחדש לכל פרויקט. בין אם העיצוב מעונב או מתועש, הוא ייחודי לכל ארגון ומתקשר עם מאפייני החברה, הערכים שלה והרוח הקיימת בה, אופי העבודה השונה או גיל העובדים. ועדיין יש שפה תת-הכרתית שעוברת כחוט השני בין כל הפרויקטים. הרבה פעמים קולגות וגורמים מהתחום מזהים את חתימת היד שלנו בפרויקטים, גם אם העיצוב חדש לגמרי ולא תיכננו אותו קודם לכן".
בשנה האחרונה החל צוות המשרד לשלב תוכנותAI בתהליך התכנון. נגר מציין כי מצב הפיתוח הטכנולוגי של התוכנות טרם הבשיל כדי להחליף פעולות סדורות הנהוגות במשרד, אבל התחום מתפתח במהירות וכמוביל המשרד הוא דואג להטמיע את הקיים בתהליכי העבודה ולהתקדם עם ההתפתחות הצפויה. "בכל תחילת פרויקט שעומד לנגד עינינו אנו בודקים את עצמנו דרך שאלות ותשובות בנוגע לנקודות בעלות משמעות עבורו, ומפתחים קונספטים רעיוניים ועיצוביים. אני מאמין שיבוא יום וה-AI יעשה עבורנו את המטלות הטכניות. בכל הנוגע לרעיונות הנשגבים האחרים, אני תקווה שנמשיך לשאוב את ההשראה מהתבונה האנושית".